Uppsala Konsert & Kongress 753 75 Uppsala | info@ukk.se | 018-727 90 00 English

Ryoji Ikeda presenterar datamatics [ver2.0]

En mästare på att kombinera ljud och bild till en audiovisuell helhet

I sitt verk datamatics [ver2.0] utgår Ikeda från ren data som råmaterial och källa för både ljud och bilder. I datamatics [ver2.0] kombineras abstrakta och avbildande presentationer av materia, tid och rum på ett ytterst kraftfullt vis.

Fredag 6 maj 2016
20.00
Stora salen


Lägg till i kalender

Biljettpris
225/170 kronor inkl serviceavgift

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner

Konserten är en del av festivalen Revolve Performance Art Days

Samarbetsparter
Köttinspektionen Dans
Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art
Performance Pathway
Uppsala Konsert & Kongress samt Uppsala konstmuseum

Svartvita datorgenererade bilder med slående färgaccenter som bygger på grafiska tolkningar av hårddiskfel och studier av programkod skapar en minimalistisk och intensiv helhet.

Artister inom experimentell elektronisk musik brukar älska vinylskivan och tala om dess ”varmare ljud”. Inte Ryoji Ikeda. Väldigt lite i den japanske tonsättarens diskografi finns utgivet på vinyl. Ikeda har alltid föredragit cd. Logiskt, eftersom hans musik kretsar kring digitala störningar, högfrekventa flimmer och knivskarpa oljudsattacker – alltid genomförda med klinisk och isande kall skärpa. Det är inte lättlyssnat med sina höga sinustoner och fräsande ljudskräp, men högst givande. Ikeda tar alltid musikgenren framåt, oavsett om det handlar om en ny soloskiva eller ett samarbete som cyclo (en duo Ikeda har tillsammans med Carsten Nicolai, känd som alva noto).

Ryoji Ikeda – som idag delar sin tid mellan Kyoto och Paris – bör helst ses live. Skivorna må vara fascinerande, men musiken är bara en del i Ikedas starka konstnärliga uttryck. Han är en mästare på att kombinera ljud och bild till en audiovisuell helhet, vilket gör hans spelningar till mer än konserter – de är bild-ljud-performances och det är verkligen i en konstnärlig kontext han hör hemma. Inte så konstigt då att han bland annat spelat på MoMa och Metropolitan Museum i New York och Haus für Elektronische Kunst i Basel. År 2014 vann han det mycket prestigefyllda Prix Ars Electronica Collide@CERN.

Fredag 6 maj 2016
20.00
Stora salen


Lägg till i kalender

Ange e-postadressAnge e-postadress för att lägga in händelsen i kalendern

Biljettpris
225/170 kronor inkl serviceavgift

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner

Konserten är en del av festivalen Revolve Performance Art Days

Samarbetsparter
Köttinspektionen Dans
Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art
Performance Pathway
Uppsala Konsert & Kongress samt Uppsala konstmuseum