Hoppa till huvudinnehållet

Premiär för Vin & Deli

Uppsalas första vin- och delimässa gick av stapeln på UKK hösten 2016. Med ett stadigt ökande intresse för mat och dryck i den dynamiskt växande Uppsalaregionen, såg arrangören Svenska Dryckesmässor goda förutsättningar.

– De började 2008 och gör nu mässor i Västerås, Linköping, och både Vin & Deli och en stor whiskymässa i Göteborg, men i Uppsala finns redan Beer & whisky-festivalen på Fyrishov. Men de upptäckte att någonting saknades i Uppsala när det gäller vin och deli, berättar UKK:s projektledare Cissi.

En helg i mitten av november var det så dags för vinleverantörer från både lokalområdet och resten av landet att samlas på UKK, tillsammans med försäljare av delikatessostar, choklad och andra läckerheter. Provsmakningar, men också öppna föreläsningar – detta år med mousserande viner i fokus – och seminarier väntade de cirka 2000 besökarna.

– Målgruppen är mellan 35-50 år men även lite äldre. Intresset är ju brett, trenden går mot att vi börjar titta mer och mer på dyrare viner. Det kan man se i statistiken från Systembolaget. Och även att vi väljer att lära oss mer om viner. Det har de tagit fasta på, det är därför de har de här utbildningsseminarierna. Besökarna får provsmaka, höra om hur vinerna är producerade, hur de är sammansatta, hur de har växt, druvorna, hela processen. Andra seminarier hade mer inriktning på hur man ska kombinera mat och dryck.

Men tidpunkten kunde ha varit bättre. Bara en vecka tidigare ägde den stora mat- och dryckesmässan rum i Stockholm, vilket både satte press på leverantörernas logistik men också ledde till att det förväntade besökarantalet blev lägre än vad man hoppats på.

”Nästa gång hoppas vi på 4000 besökare, det är målet”

– Vi kände att det tyvärr påverkade för mycket, säger Cissi. Vi visste ju att mässan skulle vara i Stockholm men vi trodde inte den skulle påverka så pass mycket, men den gjorde det. Det har inte funnits något liknande i Uppsala sedan tidigare, och nu har vi gjort upp en treårsplan. Årets mässa som också skulle varit i november har vi flyttat fram till maj 2018, och så blir det i maj 2019 då. Då krockar det inte med några andra. Nästa gång hoppas vi på 4000 besökare faktiskt, det är målet. Det var bra respons, väldigt mycket nöjda besökare och vi har fått väldigt mycket fina kommentarer på själva utställningen och hur den presenterades – att det var luftigt, det fanns utrymme att stå och prata, och flödena fungerade mycket bra. Och sen just att man upplevde att montrarna var snygga, det upplevdes som ett påkostat event.

Att entrédörren just denna helg drabbats av ett mekaniskt fel och inte gick att stänga märkte nog inte besökarna, men däremot personalen som fick välkomna gästerna i novemberkyla – ännu en god anledning att flytta fram mässan till våren.

– Vi hade otur den här helgen med att ytterdörren gick sönder, det var en rejäl utmaning tyvärr. När det gäller inflyttningen och utflyttningen så hade vi också utmaningar eftersom Kyrkomötet skulle in direkt efter, berättar Cissi. Mässan var klar klockan 22, och vi började direkt stuva om så att vi tidigt nästa morgon skulle kunna öppna för kyrkan som hyrt hela huset – och dessutom skulle ha en läktare uppbyggd i Sal D.