Hoppa till huvudinnehållet

Från Vara till Uppsala – Henrik Lillsjö blir ny vd & konstnärlig ledare på UKK

Intresset för vd-rollen på Uppsala Konsert & Kongress har varit stort och brett. Bland en mängd intressanta profiler är det nu klart att Henrik Lillsjö blir ny vd och konstnärlig ledare på UKK. Lillsjö har en gedigen bakgrund som ledare inom musiksektorn och som nyckelperson i en rad internationella kulturprojekt.

–       Vi är mycket stolta och glada att välkomna Henrik Lillsjö som ny VD för UKK, meddelar styrelsens ordförande Wolkert Wolkert. I Henrik har vi hittat en lyhörd ledare som är djupt rotad i musikbranschen. Henrik är van att leda i ett bolag där möten och kultur ska samsas och han har gjort det i samverkan med såväl lokalt näringsliv som med internationella nätverk. Vi tror att det är denna bredd som krävs för att förverkliga ägarnas högt ställda ambitioner om ett levande hus som genomsyras av musik dag och natt.

Från Vara till Uppsala

Henrik Lillsjö kommer direkt från Vara Konserthus till Uppsala Konsert & Kongress. I Vara har Lillsjö jobbat i olika roller sedan 2010; som producent, produktionschef, och nu senast som tf vd och konserthuschef. ”Vara Konserthus har på bara femton år blivit Västergötlands kulturella nav” stod det i motiveringen när verksamheten tilldelades priset ”Årets arrangör” av branschorganisationen Sweden Live förra året. Vara Konserthus har fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt för sitt program, inte minst för satsningarna inom ramen för ”Artist in residence”.

–       Jag är väldigt tacksam för mina år på Vara Konserthus som varit oerhört lärorika och spännande, berättar Henrik Lillsjö. Där har jag haft möjligheten att tillsammans med medarbetare vidareutveckla en verksamhet med både bredd och spets som riktar sig till många olika publiker och grupper i samhället. Vara Konserthus har blivit en viktig kraft i regionen på många olika sätt.

Bär med sig mycket erfarenhet

Lillsjö har tidigare bland annat arbetet med ”The Camp”, ett samarbete mellan den egyptiska fristadsmusikern Ramy Essam och PJ Harvey, producerat musikprogram på Stora Teatern i Göteborg, varit ledamot i referensgrupp på Kulturrådet och producerat turnéer med internationella stjärnor i Sverige. På Lillsjös CV står också utbildningar från IHM och Stockholms konstnärliga högskola samt ett medlemskap i det internationella ledarnätverket ISPA. Det finns med andra ord en hel del erfarenheter packade i bagaget när Lillsjö landar i Uppsala.

–       Det ska bli jättekul att få komma till UKK. Det kommer bli en spännande och utmanande resa framöver där vi ska försöka fylla huset till bredden med så mycket fantastiska upplevelser som det bara går, säger Henrik Lillsjö. Huset i sig är imponerande och här finns all potential för upplevelser som lever kvar länge hos publiken.

–        Jag ser fram emot att se Henrik utveckla huset tillsammans med ledningsgrupp och personal på UKK och jag är övertygad om att han kommer att göra UKK till ett konserthus som gör varje Uppsalabo stolt, säger Wolkert Wolkert

Speciellt läge

Lillsjö kommer in i verksamheten på UKK i ett minst sagt speciellt läge. För närvarande är all publik verksamhet skjuten på framtiden på grund av coronapandemin.

–        Jag och styrelsen kommer fokusera på att stödja vår nya VD i det svåra arbetet med att ta bolaget igenom coronakrisen, säger Wolkert. Henrik har själv verkat som tf VD i Vara under den kris som lamslagit kulturbranschen och han har god förståelse för situationen för medarbetarna och för branschen.

–       En kris som den vi ser nu kan förhoppningsvis, vid sidan om det svåra, också medföra att man lär sig att göra saker på andra och nya sätt. Läget öppnar för kreativa lösningar och jag hoppas att vi kan hitta vägar för att fortsätta ge Uppsalapubliken musik- och kulturupplevelser trots rådande läge, avslutar Henrik Lillsjö.

Henrik Lillsjö tillträder som vd och konstnärlig ledare på Uppsala Konsert & Kongress före sommaren.

Fler pressbilder, kontakta Magnus Hörberg
magnus.horberg@ukk.se