Hoppa till huvudinnehållet

FrUKK – en ”hembygdsdräkt” för en karaktärsbyggnad!

– Varmt välkommen att beskåda FrUKK 2019 – den första i vad vi hoppas blir en lång rad dräkter som speglar vår mångfacetterade och dynamiska verksamhet, hälsar UKK:s producent Daniel Sallmander 

Presentation av verket:
Torsdag 19 september, ca 18.00, plan 6, Uppsala Konsert & Kongress
FrUKK visas på UKK från 19/9 2019 – sommaren 2020

Konst möter mode, mode möter konst!

Upprinnelsen till detta nya ”hembygdsdräktprojekt” skedde i samband med Ingmar Bergman-året 2018 då Nils Harning kurerade en utställning med kostymer ur Bergmans filmer och teateruppsättningar. Utställningen kallades ”Bergman i Taket” och de vackra kostymerna, liksom den fantastifulla upphängningen i taket, blev överraskande inslag i UKK:s publika miljö.

I samma veva syddes nya arbetskläder och profilprodukter upp i UKK:s profilmönster. Och det blev tyg över! 

– Varför bara låta tygresterna ligga på ett lager och damma, tänkte jag, berättar Daniel. Varför inte istället passa på att skapa något nytt av tyget vars stilistiska mönster är inspirerat av husets fasad och arkitekt Henning Larsens kristalliska monoliter?

I samtal med Nils Harning föddes idén om att med det UKK-mönstrade tyget som enda förutsättning låta honom tolka verksamheten i ett klädesplagg. En specialdesignad ”hembygdsdräkt” för UKK.

– Ett konstverk att beskåda snarare än ett plagg att bära – som flätar samman det arkitektoniska mästerverk till allkonsthus vi är, och visualiserar vårt breda utbud av musik, dans, performance, möten och events. Omöjligt uppdrag? Javisst! Men det är minst sagt en intressant utmaning att ge en intressant konstnär, säger Daniel. 

Invigning under Uppsala Fashion Weekend

Verket – eller hembygdsdräkten – invigs och avtäcks den 19/9, i samband med Fashion with a view, Uppsala Citys årliga modevisning på UKK:s plan 6. I år är det Nils Harnings ”FrUKK” som står i fokus. Tanken är sedan att varje år bjuda in en ny designer att skapa just sin ”hembygdsdräkt” och fortsätta så tills tyget är slut. 

– Det är förstås inte nödvändigt att FrUKK förblir en fru. Kreationen kan också bli en han, hon, hen, den eller det. Så länge vår gästande designer godtar premisserna är det allra mesta möjligt, anslutar Daniel. 

En hembygdsdräkt som ingen kan ha på sig

Nils Harnings väg till arbetet som kostymtecknare gick via operans förtrollande värld. Eller operetten, om vi ska vara noga. Som sjuåring såg Nils operetten Vita Hästen på tv. 

– Det var en drömvärld helt i pastell; damernas klänningar var lika vida och överdekorerade som herrarnas uniformer var slimmade och fyllda med gnistrande grannlåt. I dag hade jag nog ryst lite åt det hela, men det födde ett intresse, berättar Nils. Jag slukade allt vad klassisk musik hette, lyssnade i hörlurar och hittade på tjusiga miljöer där lika tjusiga och krusidulliga kostymer tog plats. Passade inte handlingen i stycket hittade jag på en egen historia. Jag ritade och klippte, gjorde dockor och deras teaterscener, helt utan att veta vad jag höll på med. Det var så roligt att jag aldrig slutat – och idag har jag utbildning, ganska lång arbetslivserfarenhet och får jag dessutom betalt för det!

När Nils tillfrågades om uppdraget att gestalta Uppsala Konsert & Kongress i ett enda konstverk med ett enda villkor – att använda UKK:s profiltyg – vaknade hans inre sjuåring åter till liv. Att få chansen att skapa en kostymdesign som faktiskt inte behöver gå att ha på sig öppnade upp för nya tankar och idéer. 

– Ingen skådespelare eller mannekäng kommer att snava över för långa kjolar eller klaga på en för hårt snörd korsett! Jag kan gå ”all in” och göra allt som är roligt och överdrivet, säger Nils. Så titta och njut eller rys! Det här är min kärleksförklaring till UKK, Uppsalas hjärta, säger Nils. 

Mer om Nils Harning 

Nils Harning är kostymtecknare, författare och sångare. 2006 inledde han ett samarbete med scenograf-kollegan Anna Bergman, ett undersökande av skatterna som doldes i Dramatens gamla kostymförråd. Detta resulterade i boken ”Teaterns kläder – 100 år av dräkter på Dramaten”, samt flertalet utställningar.

2018 inleddes Bergman-året med en utställning på Hallwylska Museet ”Bergman på modet” scenograferad och kuraterad av ovan nämnda duo. Utställningen lyfte det konstnärliga teamet bakom Ingmar Bergmans estetik, både i hans filmer som hans teaterproduktioner.

Just nu arbetar Nils på Stockholms Dramatiska Högskolas kostymavdelning.

Har du frågor? Kontakta oss