Hoppa till huvudinnehållet

Les Amazones D’Afrique – Internationella kvinnodagen på UKK

Söndag 8 mars 2020, Uppsala Konsert & Kongress

Några av de absolut främsta musikerna och sångerskorna från Västafrika startade initiativet Les Amazones d’Afrique i Mali 2015. De är idag ett starkt kvinnokollektiv som tillsammans arbetar för jämställdhet, för att synliggöra och motverka sexuellt våld och tvångsäktenskap. Men centralt i kollektivet är också kampen för att skapa musikalisk frihet och möjlighet för kvinnor att framföra sin musik och spela instrument som traditionellt är förbehållet män – exempelvis stränginstrumentet kora.

Les Amazones d’Afrique turnerar som band och har spelat på några av de största festivalscenerna i världen. Deras hyllade debutplatta ’Republique Amazone’ släpptes 2017 på Peter Gabriels skivbolag Real World Records. Musikkännaren tillika presidenten Barack Obama hade med låten ’La Dame et Ses Valises’ på sin topp tjugolista på Spotify 2017.

”På scenen dansduellerar artisterna. De tar hela rummet, kräver uppmärksamhet och får det – med rätta. Unga och gamla hoppar och hoppar, händerna i luften, höfterna i sidled. Det är helt enkelt vackert! /…/ Glöm girl power – detta är woman power!”
www.itromso.no/

Liveframträdanden från Later… with Jools (BBC)

Medverkande:

Assitan “Mamani” Keïta – sång (Mali/Frankrike)
Mamani, som betyder mormor, kommer från Bamako. Hon blev föräldralös som trettonåring och växte upp just hos sin mormor, Babinesitan Traoré. Mormodern var den första som la märke till Mamanis stora talang och uppmuntrade henne att sjunga på den lokala konstbiennalen. Det slutade med att Mamani tog hem solistpriset på finalen i Bamako och med detta gick startskottet på en fantastisk karriär som sångerska. Hon har till exempel turnerat med Salif Keïta och genom åren byggt upp en eklektisk katalog av samarbeten och projekt inom jazz och världsmusik.

Ahouéfa “Fafa” Ruffino – sång (Benin)
Fafa inledde sin musikaliska bana på små scener i staden Cotonou i Benin för att så småningom slå sig fram på den internationella musikscenen. Hon har turnerat tillsammans med storheter som Mory Kanté, Lionel Richie, Faada Freddy, Hank Jones, Archie Shep, Cheick Amadou och många fler. Hennes röst andas soul, gospel och traditionell musik från den kulturella smältdegel som kokar mellan Nigeria, Benin, Burkina Faso och Ghana.

Tiguidanké “Niariu” Diallo – sång (Benin/Frankrike)
Niariu, som egentligen heter Tiguidanké Diallo, skapar både inom mode och dans, men har musik som ”modersmål”. Hennes uttryck är starkt influerat av hennes mor, som i sin tur är en drivkraft i den guineansk-fulanska (hur böjer man detta?!) communityn i Frankrike.

Franck Baya – trummor
Salif Kone – gitarr
Nadjib Ben Bella – dj, turntables

Facebook: https://www.facebook.com/amazonesdAfrique/