Hoppa till huvudinnehållet

Uppsala Konsert & Kongress instiftar kreativt råd

– Ett spännande, kreativt och ”tänka utanför boxen”-uppdrag som jag mer än gärna är med på. Jag önskar att det skedde på fler ställen inom kulturen. Speciellt nu i pandemin då vi mer än någonsin behöver varandra, över alla gränser, säger Malena Ernman, en av de utsedda representanterna som tar plats i UKK:s kreativa råd.

Rådet består av personer som har spetskompetens och lång erfarenhet att arbeta med musik inom olika genrer, digital utveckling, förändringsarbete, konceptualisering, social hållbarhet och internationellt utbyte.

– Rådet kommer spela en viktig roll för att stärka UKK:s lokala, nationella och internationella nätverk. Vårt mål med denna satsning är att det ska stärka verksamhetens plats i samhället och ge grogrund till hållbara samarbeten, koncept och förnyelseprocesser, berättar Henrik Lillsjö, VD och konstnärlig ledare på UKK.

Henrik vill att rådet ska stödja och utmana det konstnärliga samtalet och verksamhetsutvecklingen på UKK. Det kreativa rådet ingår i organisationens strategi för att fortsatt vara en ledande mötesplats för konserter, kultur, konferenser och kongresser i framtiden.

– Vår strävan och vårt mål är att UKK ska kännetecknas av hög kvalitet, storslagna och betydelsefulla upplevelser och möten som gör skillnad för Uppsala, Sverige och världen, säger Henrik Lillsjö. 

Låt oss presentera…

Följande personer är utsedda att ingå i UKK:s nya kreativa råd.



Hans Ek
, gränsöverskridande arrangör och dirigent baserad i Uppsala. Han är just nu högaktuell i ett samarbete med Radiosymfonikerna och världsstjärnan Zara Larsson, ett i en lång rad av uppmärksammade samarbeten där Hans förenat den klassiska musiken med andra genrer. Under senare år har Hans Eks egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony. Han har även gjort filmmusik, agerat konstnärlig ledare för Polarpriset och anlitas flitigt som arrangör för nationella och internationella orkestrar.

Cathy Graham (UK) har en lång erfarenhet av att arbeta med musik i olika kontexter. Hon är baserad i England, men har tidigare bott och arbetat i Sverige, bl.a. för Folkoperan, Riksteatern, Norrlandsoperan och Vadstena-Akademien. I England har hon haft flera nyckelroller inom musikscenen. Hon har arbetat för ENO Contemporary Music Studio, Almeida Opera och Society for the Promotion of New Music. Mellan åren 1997 och 2006 var hon verksamhetsledare för London Sinfonietta, för att 2006 utses till Director of Music på British Council där hon verkar i dag. Cathy är även ordförande i den prisbelönta välgörenhetsorganisationen Streetwise Opera. 2019 mottog hon den prestigefyllda utmärkelsen ABO Award från The Association of British Orchestras för sina gärningar med att främja orkestermusiken. Förra året mottog hon the honour of OBE (Officer of the Order of the British Empire) från Englands drottning Elizabeth II för sitt arbete med att skapa relationer inom musik och kultur.

Pandemin, tillsammans med klimatförändringarna och det ökande kravet på rättvisa och mångfald inom vår sektor, har skapat ett skifte som ger plats för förändring och transformation både inom konsten och olika affärsmodeller. Jag känner mig mycket privilegierad att kunna dela och lära av kollegor i det land som jag räknar som mitt andra hem, säger Cathy Graham.

Jasmin Rastegar arbetar med inkludering och representation inom de kreativa näringarna sen sju år tillbaka och är i dag redaktör på SVT Edit, där hon arbetar med att producera kortdokumentärer inom populärkultur och samtidsfrågor. Hon är grundare av plattformen Gärigheter, som strävar efter att skapa en större representation av kvinnor och icke-binära kreatörer som rasifieras inom de kreativa näringarna. Hösten 2018 sjösatte hon mentorskapsprogrammet ”Fler steg fram!”, med syfte att bjuda in branscherna, universitet och högskolor att arbeta aktivt med mångfaldsfrågor där kunskapsöverföring är grundpelaren.

– Jag har alltid dragits till ställen som drivs av förändringsbenägenhet och viljan att göra samhället bättre för alla, därför känns UKK självklart för mig. Jag ser fram emot att öppna upp och utmana UKK:s roll i de konstnärliga samtalen som kan påverka såväl Uppsalas kulturliv, som Sverige i stort. Framförallt att få dela med mig av det jag kan bäst och brinner för mest, inkludering- och mångfaldsfrågor, säger Jasmin Rastegar.

Nanna Bergh är Design Director på design- och innovationsbyrån EY Doberman som har sitt fokus inom transformation, innovation och kundupplevelser. Nanna har en lång lista av betydande kunduppdrag bakom sig och har bland mycket annat arbetat med Kungliga Operans playkanal (operanplay.se).

– Varje dag jobbar jag med att försöka mixa människors behov med ny teknik. När man når kärnan i båda de delarna så händer det ofta något som kan ligga till grund för en väldigt häftig förändring. Jag hoppas och tror att den erfarenheten och drivkraften tillsammans med de andras kan spela en betydelsefull roll för framtiden, berättar Nanna Bergh.

Fabrice Gogendeau (FR) är senior agent och projektledare med en lång erfarenhet inom den internationella musikbranschen. Han arbetar sedan 2001 som internationell musikagent på agenturen 3D Family. Som agent har han arbetat med några de största namnen inom jazz, världs- och folkmusik, bland andra Salif Keita, Amadou & Mariam, Tony Allen, Macy Gray, Stanley Clarke, Hank Jones, Saul Williams, Pharoah Sanders, Fatoumata Diawara, David Murray, Les Amazones d’Afrique, Ester Rada, Bonga, Jupiter & Okwess, Mbongwana Star, Roberto Fonseca, Magic Malik och Omar Sosa. Förutom sitt arbete som agent utvecklar han gärna olika kulturprojekt som går sida vid sida med sociala och humanitära frågor. Fabrice är baserad i Saint-Nazaire i Frankrike.

Johanna Beckman har en lång meritlista från den svenska musikbranschen. Hon har arbetat som bokare eller manager åt artister som Mapei, Dungen och Jenny Wilson samt varit konsert- och festivalarrangör. Innan hon klev in som senior Creative curator & promotor på FKP Scorpios bokningsavdelning förra året, var hon kreativ chef på den nyskapande klubbscenen Trädgården/Under Bron i Stockholm. Johanna är även känd för sitt arbete med utvecklingen och musikbokningrn av Gagnef-festivalen. Hon var med startade upp spelstället Nobelberget i Nacka samt det svenska skivbolaget och artistkollektivet Ingrid som grundades 2012 tillsammans med bl.a.Lykke Li, Jocke Åhlund (Teddybears) Björn Yttling (Peter, Bjorn and John) och Pontus Winnberg (Amason).

Marc Bamuthi Joseph (USA) är spoken word-artist, dansare, dramatiker och pedagog. Som föreläsare har han tagit plats på TED Talks globala scen och för hans arbete med sociala frågor inom scenkonsten har han mottagit flera utmärkelser, bland annat från Guggenheim Social Practice initiative och United States Artists Rockefeller Fellowship. Marc har skrivit libretto till operan “We Shall Not Be Moved”, en föreställning som blev utsedd till en av 2017 års bästa föreställningar inom klassiska musikgenren av The New York Times. Hans senaste föreställning “The Just and the Blind” hade premiär för utsålda hus på Carnegie Hall våren 2019. Bamuthi arbetar för närvarande med uppdrag från Perelman Center, Yale University, och Washington National Opera samt genom ett nytt samarbete med NYC Ballet:s konstnärliga ledare Wendy Whelan. Tillsammans med bland andra Oprah Winfrey och Angela Davis ingår han i HBO’s serie “Between the World and Me” av Ta-Nehesi Coates, med premiär hösten 2020. Han arbetar i dag Vice President och Artistic Director för The Kennedy Centers satsning Social Impact i Washington.

Malena Ernman, född i Uppsala, är operasångerska och mezzosopran som genom åren sjungit på alla världens stora scener. Med sin unika förmåga att röra sig fritt mellan olika musikstilar är hon en entertainer i ordets rätta bemärkelse – en banbrytande modern klassisk artist med en röst som spänner över nästan fyra oktaver. 2009 vann hon sensationellt Melodifestivalen med ”La Voix” och spelade senast i succémusikalen ”Så som i himmelen”, som spelade för utsålda hus i två år innan pandemin slog till. Malena har mottagit en rad utmärkelser och priser med åren från bland annat kung Carl XVI Gustaf – inte minst för det musikaliska avtryck hon gjort, men också för sitt samhällsengagemang i miljö- och klimatfrågor. Förutom uppdraget för UKK:s kreativa råd sitter Malena även med i juryn för Polarpriset och i Kulturrådets styrelse. 

Med stöd av vänföreningen

Det kreativa rådet möjliggörs med stöd från Uppsala Konsert & Kongress vänförening Musikens Hus Vänner. Förordnandena i rådet skrivs på tolv månader åt gången. I förordnandet ingår att delta i samtal och möten, både i helgrupp och enskilt i utvalda frågor, bidra med sin expertis och verka utifrån UKK:s ägaridé och vision.

– Vi vill att UKK ska vara ett kreativt kraftverk för musik och möten i Uppsala. Tack vare vänföreningens ekonomiska stöd kan vi få backning i det arbetet av dessa kunniga, engagerade och spännande människor, säger Henrik Lillsjö.

Har du frågor? Kontakta oss

Bilder