Hoppa till huvudinnehållet

Uppsala Konsert & Kongress rekryterar en av eventbranschens tungviktare

— Jag är väldigt glad att välkomna Kaj Linde till UKK, säger Henrik Lillsjö, vd och konstnärlig ledar på UKK. Med Kajs erfarenhet kommer UKK ta ytterligare kliv mot att bli en ledande plats för möten, event och upplevelser som stärker besöksnäringen och Uppsala som destination.

— Ett spännande uppdrag och ett nytt steg för mig och förhoppningsvis för UKK, säger Kaj Linde, tillträdande chef över möten & event på UKK. Det finns en bra energi i huset och hos personalen som jag hunnit träffa.

Senast kommer Kaj ifrån ett uppdrag på Visit Stockholm där han blåst nytt liv i det klassiska projektet Stockholm Vattenfestival. Nu med nytt namn, Stockholm H2O, och fokus på att visa upp Stockholm stads arbete med Stockholm Water Prize samt andra hållbara och innovativa vattenprojekt som pågår i regionen. Men nu är det alltså Uppsala och UKK som står på agendan.

— Jag ser extra mycket fram emot att utforska gränslandet mellan möten och kultur, säger Kaj Linde. UKK är för mig en magiskt låda – en otrolig snygg sådan – där nästan vad som helst kan hända. Här ska vi skapa upplevelser, goda affärer, relationer och resultat.

Friends, VM & mer

Mellan 2011-2015 var Kaj Linde Event manager på Friends arena med budget-, personal- och genomförandeansvar för projekt såsom Monster Jam (publik 45 000), Sweden International Horse Show (publik 78 000), Swedish House Mafia (publik 120 000), Grand Fondo Stockholm (4 500 cyklister) samt Melodifestivalens Final (publik 35 000).

Från Friends gick han vidare till Åre och arbete med Alpina VM 2019. Här jobbade Kaj som Event Director för affärsområde Service och Event med ansvar för byggnationer (broadcast/vip/volontär/team service), infrastruktur (EL/IT), transporter (publik/media/team), säkerhet (flöden/logistik), service (städ/avfall). Kajs arbete innebar också ansvar för öppnings-, pris- och avslutsceremonier, samt festivalområden med aktiviteter och upplevelser för besökare.

Kaj har dessutom drivit egen firma i många år och arbetat med kunder som Coop, Toshiba, Preem, OS-satsningen i Stockholm 2004, Handelsbanken och många fler.

Vid sidan av arbetet med event- och upplevelser är Kaj grundare till Bränneri Åre AB, ett litet bränneri som gör hantverksmässig gin!

— En varm person med ett enormt kunnande inom upplevelseindustrin. Kaj är en inspirerad ledare, en idéspruta, och jag ser fram emot att se honom göra storverk tillsammans med vårt proffsiga mötesteam på UKK, säger Karin Sävström, marknadschef på UKK.

Kaj Linde tillträder som Chef Möten & Event på Uppsala Konsert & Kongress den 10 oktober.

Har du frågor? Kontakta oss