Hoppa till huvudinnehållet
Torsdag 29 oktober 2020
18:00
  • Musik

Livestream: Klassisk AW- Zanganeh & Hormazábal

I höstens andra upplaga av vårt koncept Klassisk AW gästas UKK av Brusk Zanganeh, violin och Daniel Hormazábal, piano.
Njut av klassisk musik på ett avslappnat sätt i restaurangen. Livesänds även på YouTube.

Programmet kretsar kring två banbrytande sonater för violin och piano. Ena skriven i all hast och uruppförd i princip à prima vista, den andra skriven under flera års tid med ett flertal revideringar innan den till slut uppfördes. Det är två väldigt kontrasterande verk av två kompositörer som befann sig i helt olika livssituationer när de skrev sina respektive sonater. Det de däremot har gemensamt är att bägge var hårt arbetande, minutiöst noggranna och kompromisslösa tonsättare som hade svårt för auktoriteter.
Hur lång tid tar det att skriva en sonat? För Janáček så tog det honom hela sju år att färdigställa sin sonat för violin och piano. Han påbörjade den 1914, precis i början av första världskriget. De kommande åren genomgick sonaten ett flertal revideringar innan den 1921 färdigställdes och uruppfördes i Brno 1922. Janáčeks musik är starkt påverkad av den Mähriska folkmusiken och hans melodier följer ofta det tjeckiska språkets tonfall och rytm. Genom dessa två grundpelare att luta sig mot, folkmusiken och sitt eget språk, lyckades Janáček skapa sig en unik röst som kompositör.
Beethoven skrev Kreutzersonaten på drygt en månad. Han presenterades för den västindiske violinvirtuosen George Polgreen Bridgetower i mars 1803. Beethoven blev så imponerad av Bridgetower att han arrangerade en offentlig konsert där de båda skulle framträda och han då skulle komponera en ny sonat. Tiden var knapp och det var nära att sonaten inte hann bli klar. På konserten fick Bridgetower spela andra satsen från ett kladdigt manuskript och Beethoven fick spela från sina skisser. Efter konserten var Beethoven så förtjust i Bridgetower att han i ett partitur tillägnade sonaten till honom. Vänskapen höll dock inte länge. Efter konserten när de båda avnjöt diverse alkoholhaltiga drycker ska George ha förolämpat en kvinna som Beethoven brydde sig om. Rasande strök Beethoven Bridgetowers namn ur partituret och tillägnade sonaten istället till Rodolphe Kreutzer, som på den tiden ansågs vara den främsta violinisten. Kreutzer förstod sig dock inte på sonaten och framförde den aldrig på konsert.
Program:
L. Janáček – Violinsonat
L. Janáček – Dumka
L. v. Beethoven – Sonat nr 9 för violin & piano i A-dur op. 47 ”Kreutzer”

Brusk Zanganeh (född 1986) gjorde sin solistdebut med symfoniorkester redan vid 13 års ålder och har därefter konserterat flitigt över hela världen både som solist och kammarmusiker. Han är utbildad vid Göteborgs Musikhögskola och Edsberg-Kungliga Musikhögskola och avslutade med solistdiplom vid Zürcher Hochschule der Künste. Brusk är eftertraktad för sin mångsidighet som musiker och har medverkat i ett flertal tv-, radio- och cd-inspelningar. Han har också återkommande blivit inbjuden till olika kammarmusikfestivaler med legender som Ivry Gitlis vid sin sida. Brusk har även ett intresse för kurdisk musiktradition och har spelat tillsammans med många musiker inom denna genre. Under hela hösten gästar Brusk Uppsala Kammarsolister och Uppsala Kammarorkester.
Daniel Hormazábal är en mångfacetterad konsertpianist som är välförankrad hos den traditionella konsertpubliken men som även har ett brinnande intresse av att knyta an till en yngre generation lyssnare samt att utmana den konventionella konsertformen. Vid sidan av sin solokarriär har Daniel ett stort intresse av att spela kammarmusik, inte minst med sin prisade pianotrio ”Trio Skandinavia.” Sedan sin kandidatexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2011, har han framträtt som solist och kammarmusiker runtom i Europa och Nordamerika. 2016 tog han examen från Edsbergs Slott, där han studerade för Prof. Mats Widlund, med en fullsatt diplomkonsert i Grünewaldsalen, Stockholms Konserthus. Daniel har blivit tilldelad flera priser och stipendier. För närvarande håller Daniel på att studera in sitt nästa stora projekt som är ett soloprogram innehållandes Chopins fyra ballader samt ballader av Beach, Barber, Saariaho och Liszt.

Datum & tid

29 oktober 2020 18:00

Längd
Cirka 1 timme
Presenteras av
Uppsala Konsert & Kongress
Medverkande
Brusk Zanganeh, violin, Daniel Hormazábal, piano

Information