Inställt: Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA
Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA ställs in.Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA ställs in. Konserten kommer att flyttas till Körfestivalen som äger rum på UKK i september 2023. Mer information och biljettsläpp kommer att publiceras senare på ukk.se och i alla våra kanaler.
Återköp
Återköp sker automatiskt. Pengarna sätts in på kontot som användes vid köpet och du ser insättningen inom fem arbetsdagar.
Ett annorlunda julspel signerat kompositören Pär Olofsson. En konstmusikalisk berättelse med humoristiska inslag som varvar instrument, röster och dadaistiskt nonsens. Videoprojektioner och förinspelade ljud kommenterar den akustiskt framförda musiken.
– Jul enlig Dada går emot allt vad tradition är och ska egentligen framföras på sommaren enligt Dadaismens ”tvärtemot-regler”, berättar Malena. Jag är otroligt glad över att få vara med och presentera Simultan Krippenspiel på UKK. Missa inte detta!
”Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA” är inte ett dadaistiskt verk. Musiken rör sig i gränslandet mellan meningslöshet och förklaring. Musiken väljer att ibland ge mening åt nonsensreplikerna, ibland låta dem vara obegripliga. Centralgestalter är Josef och Maria och berättaren av evangeliet. Kören skapar den märkliga klangvärld som impliceras av Hugo Balls text. Elektroniken och slagverket ger möjlighet att expandera klangpaletten och att arbeta med bruitistiska element. Bastuban och stråkinstrumenten används både konventionellt och experimentellt och får stå som ett par extra, icke namngivna rollfigurer i dramat.
KammarensembleN:
KammarensembleN är en av Sveriges mest etablerade och respekterade ensemble inom samtidsmusikscenen. Ensemblen bildades 1984 och har ägnat sig åt att främja musik av svenska och internationella moderna klassiska kompositörer.
Vokalharmonin:
Vokalharmonin grundades 2004, som en ensemble specialiserad på tolkning av tidig och samtida vokalmusik. Fredrik Malmberg har varit konstnärlig ledare från starten.
Ensemblens främsta intresse ligger i att utforska nya ljud och sångtekniker, vilket har lett till ett nära samarbete med flera av Sveriges ledande kompositörer.
Om DADA och Hugo Ball:
Den tyske författaren och skådespelaren Hugo Ball kom till Zürich i frivillig exil 1915, desillusionerad efter Tysklands invasion av Belgien. I början av 1916 startade han där ”Cabaret Voltaire” tillsammans med sin blivande fru, kabaretsångerskan Emmy Hennings. Kabarén lockade till sig avantgardister som Hans Arp, Hugo Ball, Marcel Janco, Marietta di Monaco och Tristan Tzara.
Programmet på kabarén präglades av det brutala krig som omgärdade Schweiz och uppträdandena var skräniga, experimentella och ofta provocerande. Publiken stormade scenen vid fler än ett tillfälle. Den 28 juli 1916 läste Hugo Ball upp det dadaistiska manifestet på Cabaret Voltaires scen, och en ny –ism var född. Dada var en typ av proto-modernism men också en skarp protest mot det politiska och sociala världsläget. Zürich-dadaisterna arbetade mycket med så kallade ljud-dikter, d.v.s. dikter skrivna med nonsens-ord samt bruitistisk musik, d.v.s. musik skapat av ”verkliga” ljud (fläktar, klockor, radioapparater m.m.)
På försommaren 1916, alltså innan manifestationen av dada, hölls en ”Grand Soirée” på Cabaret Voltaire. På programmet stod ett julspel (!): ”Simultan Krippenspiel – Concert Bruitiste”. Verkets manus var uppdelat på två sidor. Den ena sidan innehöll den traditionella julberättelsen enligt evangelisten Lukas. På motsvarande sida återfanns de välbekanta rollfigurerna – Josef, Maria, Ängeln, Herdarna med flera- som alla försetts med nonsensrepliker. Ljud och ljuseffekter var onomatopoetiskt utskrivna i manus och utfördes av aktörerna med hjälp av rösten hade diverse tillhyggen. Det är denna överlagring av olika förlopp- det traditionella julevangeliet och det nyskrivna bruitistiska ljudpoemet – som Ball syftar på när han kategoriserar verket som ett simultant julspel.
- Datum & tid
- Längd
- Cirka 1 timme
- Biljettpris
Ordinarie: 350 kr
Student/Ungdom: 265 kr
Musikens Hus Vänner: 265 kr- Presenteras av
- Uppsala Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner
- Medverkande
- Vokalharmonin:, Sopranos: Sofia Niklasson, Emma Fagerström, Lovisa Sydén, Altos: Mathilda Sidén Silfver, Anna Zander, Elias Aaron Johansson, Tenors: Love Tronner, Love Lyckelin Bergman, Thomas Volle, Basses: Ove Pettersson, Gustav Nordlander, KammarensembleN:, Eva Lindal, violin, Håkan Olsson, viola, Chrichan Larson, cello, Sami al Fakir, tuba, Jonas Nordberg, theorbo, Johan Rehnman, slagverk, Pär Olofsson, electronics, Fredrik Malmberg, conductor
Upptäck något nytt

Countrygitarr med David Henriksson

Uppsala Kammarsolister – Böhmiska tongångar

Otherworldly Festival (English)

The Legends – The Very Best Of

ESP Guitars – The Experience

The Music of Les Misérables in Concert

Musse & Helium siktar mot stjärnorna

Albin Lee Meldau – Hommage på svenska

Gerald Clayton Trio

Vinnaren av Young Talent Competition 2022

Improvisation all styles – Antoine Boyer

Yoga för musiker med franska gitarristen Sangi

The Improviser’s Guide to African Music

Uppsala Kammarorkester – Lysande cello

Intim minikonsert & masterclass med Plini

Östergren om Östergren

Uppsala Kammarsolister – KvintettKvartett

Martin Stenmarck lirar Elvis

Thalica Project – Antoine Boyer, Sangi & Yeore Kim

Verktyg för den moderna gitarrpedagogen

Bamse och Sjörövarskatten

Nassim Non Stop – Kul med jul!

Carola 4 Faces – Musikal @ UKK (15.00)

Forum för lärare – Lars Martin

Carte Blanche lördag 7 oktober

Christmas Night

Uppsala Kammarorkester – Trettondagsafton 2024

Uppsala Kulturskola för Världens Barn (17.00)

Gynning & Berg – Live
