Hoppa till huvudinnehållet
Fredag 2 december 2022
18:30
UKK - Sal B - Onumrerad sittplats
  • Musik

Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA

Med Vokalharmonin och KammarensembleN under ledning av Fredrik Malmberg.
Produktionen är utvald i samarbete med Malena Ernman.

Ett annorlunda julspel signerat kompositören Pär Olofsson. En konstmusikalisk berättelse med humoristiska inslag som varvar instrument, röster och dadaistiskt nonsens. Videoprojektioner och förinspelade ljud kommenterar den akustiskt framförda musiken.

– Jul enlig Dada går emot allt vad tradition är och ska egentligen framföras på sommaren enligt Dadaismens ”tvärtemot-regler”, berättar Malena. Jag är otroligt glad över att få vara med och presentera Simultan Krippenspiel på UKK. Missa inte detta!

”Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA” är inte ett dadaistiskt verk. Musiken rör sig i gränslandet mellan meningslöshet och förklaring. Musiken väljer att ibland ge mening åt nonsensreplikerna, ibland låta dem vara obegripliga. Centralgestalter är Josef och Maria och berättaren av evangeliet. Kören skapar den märkliga klangvärld som impliceras av Hugo Balls text. Elektroniken och slagverket ger möjlighet att expandera klangpaletten och att arbeta med bruitistiska element. Bastuban och stråkinstrumenten används både konventionellt och experimentellt och får stå som ett par extra, icke namngivna rollfigurer i dramat.

KammarensembleN:
KammarensembleN är en av Sveriges mest etablerade och respekterade ensemble inom samtidsmusikscenen. Ensemblen bildades 1984 och har ägnat sig åt att främja musik av svenska och internationella moderna klassiska kompositörer.

Vokalharmonin:
Vokalharmonin grundades 2004, som en ensemble specialiserad på tolkning av tidig och samtida vokalmusik. Fredrik Malmberg har varit konstnärlig ledare från starten.
Ensemblens främsta intresse ligger i att utforska nya ljud och sångtekniker, vilket har lett till ett nära samarbete med flera av Sveriges ledande kompositörer.

Om DADA och Hugo Ball:
Den tyske författaren och skådespelaren Hugo Ball kom till Zürich i frivillig exil 1915, desillusionerad efter Tysklands invasion av Belgien. I början av 1916 startade han där ”Cabaret Voltaire” tillsammans med sin blivande fru, kabaretsångerskan Emmy Hennings. Kabarén lockade till sig avantgardister som Hans Arp, Hugo Ball, Marcel Janco, Marietta di Monaco och Tristan Tzara.
Programmet på kabarén präglades av det brutala krig som omgärdade Schweiz och uppträdandena var skräniga, experimentella och ofta provocerande. Publiken stormade scenen vid fler än ett tillfälle. Den 28 juli 1916 läste Hugo Ball upp det dadaistiska manifestet på Cabaret Voltaires scen, och en ny –ism var född. Dada var en typ av proto-modernism men också en skarp protest mot det politiska och sociala världsläget. Zürich-dadaisterna arbetade mycket med så kallade ljud-dikter, d.v.s. dikter skrivna med nonsens-ord samt bruitistisk musik, d.v.s. musik skapat av ”verkliga” ljud (fläktar, klockor, radioapparater m.m.)

På försommaren 1916, alltså innan manifestationen av dada, hölls en ”Grand Soirée” på Cabaret Voltaire. På programmet stod ett julspel (!): ”Simultan Krippenspiel – Concert Bruitiste”. Verkets manus var uppdelat på två sidor. Den ena sidan innehöll den traditionella julberättelsen enligt evangelisten Lukas. På motsvarande sida återfanns de välbekanta rollfigurerna – Josef, Maria, Ängeln, Herdarna med flera- som alla försetts med nonsensrepliker. Ljud och ljuseffekter var onomatopoetiskt utskrivna i manus och utfördes av aktörerna med hjälp av rösten hade diverse tillhyggen. Det är denna överlagring av olika förlopp- det traditionella julevangeliet och det nyskrivna bruitistiska ljudpoemet – som Ball syftar på när han kategoriserar verket som ett simultant julspel.

Datum & tid

2 december 2022 18:30

Längd
Cirka 1 timme
Biljettpris

Ordinarie: 350 kr
Student/Ungdom: 265 kr
Musikens Hus Vänner: 265 kr

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress
Medverkande
Vokalharmonin:, Sopranos: Sofia Niklasson, Emma Fagerström, Lovisa Sydén, Altos: Mathilda Sidén Silfver, Anna Zander, Elias Aaron Johansson, Tenors: Love Tronner, Love Lyckelin Bergman, Thomas Volle, Basses: Ove Pettersson, Gustav Nordlander, KammarensembleN:, Eva Lindal, violin, Göran Fröst, viola, Chrichan Larson, cello, Sami al Fakir, tuba, Jonas Nordberg, theorbo, Johan Rehnman, slagverk, Pär Olofsson, electronics, Fredrik Malmberg, conductor

Information