Hoppa till huvudinnehållet

Jul enligt Dada – Simultan Krippenspiel

– Galet roligt, häpnadsväckande skickligt, hjärtskärande vackert! Jag snubblade in på denna konsert av en händelse och blev alldeles hänförd, berättar Malena Ernman som under 2022-2023 kurerar ett antal programpunkter på UKK*. Jag hade aldrig hört nåt liknande och blev tagen på sängen. 

– Jul enlig Dada går emot allt vad tradition är och ska egentligen framföras på sommaren enligt Dadaismens ”tvärtemot-regler”, berättar Malena. Jag är otroligt glad över att få vara med och presentera Simultan Krippenspiel på UKK. Missa inte detta! 

Ett annorlunda julspel 

”Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA” är inte ett dadaistiskt verk. Eller är det? Musiken rör sig i gränslandet mellan obegriplighet och tydlighet. Musiken väljer att ibland ge mening åt nonsensreplikerna, ibland låta dem vara.

Centralgestalter är Josef och Maria och berättaren av julevangeliet. Kören skapar den märkliga klangvärld som omfamnar Hugo Balls text. Elektroniken och slagverket expanderar klangpaletten tillsammans med de bruitistiska elementen. Bastuban och stråkinstrumenten används både konventionellt och experimentellt och får stå som ett par extra, icke namngivna rollfigurer i dramat.

KammarensembleN

KammarensembleN är en av Sveriges mest etablerade och respekterade ensemble inom samtidsmusikscenen. Ensemblen bildades 1984 och har ägnat sig åt att främja musik av svenska och internationella moderna klassiska kompositörer.

Violin – Eva LINDAL
Viola – Göran FRÖST
Cello – Chrichan LARSON
Teorb – Jonas NORDBERG
Slagverk – Niklas BROMMARE

Mer om KammarensembleN: 
http://kammarensemblen.com/

Vokalharmonin

Vokalharmonin grundades 2004, som en ensemble specialiserad på tolkning av tidig och samtida vokalmusik. Fredrik Malmberg har varit konstnärlig ledare från starten.
Ensemblens främsta intresse ligger i att utforska nya ljud och sångtekniker, vilket har lett till ett nära samarbete med flera av Sveriges ledande kompositörer. 

Sofia Niklasson
Emma Fagerström
Lovisa Sydén
Anna Zander
Matilda Sidén Silvfer
Elias Aaron Johansson
Love Tronner
Love Bergman Lyckelin
Thomas Volle
Ove Pettersson
Gustav Nordlander

Läs mer om Vokalharmonin: vokalharmonin.com/

Om DADA och Hugo Ball

Den tyske författaren och skådespelaren Hugo Ball kom till Zürich i frivillig exil 1915, desillusionerad efter Tysklands invasion av Belgien. I början av 1916 startade han där ”Cabaret Voltaire” tillsammans med sin blivande fru, kabaretsångerskan Emmy Hennings. Kabarén lockade till sig avantgardister som Hans Arp, Hugo Ball, Marcel Janco, Marietta di Monaco och Tristan Tzara.

Programmet på kabarén präglades av det brutala krig som omgärdade Schweiz och uppträdandena var skräniga, experimentella och ofta provocerande. Publiken stormade scenen vid fler än ett tillfälle. Den 28 juli 1916 läste Hugo Ball upp det dadaistiska manifestet på Cabaret Voltaires scen, och en ny –ism var född. Dada var en typ av proto-modernism men också en skarp protest mot det politiska och sociala världsläget. Zürich-dadaisterna arbetade mycket med så kallade ljud-dikter, d.v.s. dikter skrivna med nonsens-ord samt bruitistisk musik, d.v.s. musik skapat av ”verkliga” ljud (fläktar, klockor, radioapparater m.m.)

På försommaren 1916, alltså innan manifestationen av dada, hölls en ”Grand Soirée” på Cabaret Voltaire. På programmet stod ett julspel (!): ”Simultan Krippenspiel – Concert Bruitiste”. Verkets manus var uppdelat på två sidor. Den ena sidan innehöll den traditionella julberättelsen enligt evangelisten Lukas. På motsvarande sida återfanns de välbekanta rollfigurerna – Josef, Maria, Ängeln, Herdarna med flera – som alla försetts med nonsensrepliker.

Ljud och ljuseffekter var onomatopoetiskt (ljudhärmande ord som ”boom”, ”krasch”) utskrivna i manus och utfördes av aktörerna med hjälp av rösten och diverse tillhyggen. Det är denna överlagring av olika förlopp – det traditionella julevangeliet och det nyskrivna bruitistiska ljudpoemet – som Ball syftar på när han kategoriserar verket som ett simultant julspel.

Simultan Krippenspiel – jul enligt DADA
Fredag 2 december, 19.00, Sal B, Uppsala Konsert & Kongress 

 

 
*Under året har några personer noga valts ut för att sätta sin prägel och expertis på programmet. I höst och vinter kureras delar av programmet bland annat av Malena Ernman, Supertraditional (Anna Möller, Samantha Ohlanders, Hampus Norén, Sara Parkman, Elvira Varghans och Karin Linderoth), Christian Berg (KITE) och Peder Bjurman. 

Har du frågor? Kontakta oss