Hoppa till huvudinnehållet

Ny körfest i Uppsala!

Uppsala körfest är en helt ny satsning för att lyfta och hylla Uppsalas rika körliv. Under veckoslutet 22–24 september 2023 presenterar vi tre konserter på Uppsala Konsert & Kongress och i Uppsala domkyrka som visar upp den bredd av körer och körmusik som finns i staden och bjuder dessutom på härlig inspiration med världsberömda gästartister. Bland de medverkande finns The King’s Singers och The Real Group – två världsledande vokalensembler. Vi ser också hyllade Ecstatic Ensemble, med flera av Sveriges främsta körsångare och solister, och förstås en rad Uppsalakörer med olika besättning och inriktning.

Körsången räddar liv!

Initiativtagare till Uppsala körfest är den Uppsalafödda världsartisten Malena Ernman, som är en del av UKK:s kreativa råd och anlitad som gästproducent för konsertprogrammet på UKK. Malena Ernman fick inspiration till körfesten under pandemin, då människors hälsa blev lidande av isoleringen. Även idén om en bred körfestival där genrer blandas, likt körstämman som funnits i Skinnskatteberg under många år, gjorde Malena intresserad av att etablera något liknande i Uppsala, med den starka körtradition som finns här.

– Nu när vi får träffas igen och sjunga med varandra mår vi ju så mycket bättre! Körsång ger människor gemenskap och man mår fysiskt bättre. Man skulle faktiskt kunna säga att sången räddar liv – hjärtat och hälsan får en boost, menar Malena Ernman.

Sjungande projektledare

Rebecca Måwe och Joel Viegård, båda med lång erfarenhet från körlivet i staden, är projektledare för Uppsala körfest.

– Uppsala och körsång hör ihop, den finns i Uppsalas DNA. Därför känns det fantastiskt att få vara med om att starta den här festen, säger Rebecca Måwe, till vardags producent på Musicum vid Uppsala universitet och tidigare andrasopran i Uppsalakören La Cappella och flera andra körer. Tanken är också att det här är början på något större. Vi börjar i liten skala med förhoppningen att projektet får växa och utvecklas dynamiskt. Vem vet, om några år kanske vi får lägga till ”-ival” på Uppsala körfest, och arrangera en internationell körfestival med tävlingar, workshops och masterclasses för sångare från hela världen?

– Med Uppsala körfest vill vi också öppna upp för samarbeten och möten mellan körer i staden och välkomna både körsångare och andra Uppsalabor till UKK och de många möjligheter som finns i huset, så att vi alla känner oss mer hemma här, säger Joel Viegård, som varit med i ett flertal körer i Uppsala och just nu sjunger förstatenor i Allmänna Sången.

Körstaden Uppsala

Körsång är en av Sveriges största folkrörelser, och omkring 600 000 svenskar sjunger i körer runt om i landet. Här i Uppsala är körsången sedan länge en stor och viktig del av kulturlivet med rötter ända från 1800-talets början. Kanske är Uppsala i dag rent av Sveriges körtätaste stad? Här finns de internationellt erkända körerna Orphei Drängar, Allmänna Sången och Uppsala Akademiska Kammarkör, Domkyrkans och övriga församlingars många kyrkokörer, inte mindre än 25 student- och nationskörer och en lång rad andra körer och ensembler på olika nivå och inom olika genrer. Uppsala domkyrkas gosskör, grundad 1920, och 40-årsjubilerande Uppsala Musikklasser är också betydande för körlivet och har fostrat många av stadens sångare genom åren. Alla körmedlemmar är överens om att körsång är gemenskap, kreativt skapande, hälsofrämjande – och framför allt roligt!

Följ med oss på en levande och lustfylld körfest och upplev sann sångglädje under tre dagar i september!

Fredag 22/9 – Uppsala sjunger!
19.00, Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
En färgstark palett av Uppsalakörer i olika genrer och besättning medverkar på denna konsert tillsammans med konferenciererna Malena Ernman och Tina Ahlin. Medverkande körer: Allmänna Sången, AORA (vokalgrupp), Harmony Heights (show- och barbershopkör), Korgossarna (akademisk manskör från Västgöta nation), La Cappella (damkör), The Gloryfires (gospelkör) och Ungdomskammarkören Expecto.

Lördag 23/9 – Körfest med stjärnglans
19.00, Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Två av världens främsta vokalensembler – The King’s Singers från Storbritannien och The Real Group från Sverige – tar plats på scenen under denna festkonsert tillsammans med elever från Uppsala Musikklasser och konferenciererna Malena Ernman och Tina Ahlin.

Söndag 24/9 – Röster under katedralvalven
Tid meddelas senare, Uppsala domkyrka
Uppsala körfest avslutas med en stor konsert i domkyrkan. På programmet står sakral musik framförd av världsberömda The King’s Singers tillsammans med Ecstatic Ensemble, med Malena Ernman och flera andra av våra mest framstående körsångare och solister, och Uppsala katedralsångare, domkyrkans minsta kör som startades 2008 för att sjunga en sällan framförd repertoar – från den äldsta musiken till nya kompositioner, ofta direkt tillägnade kören.

Biljetter

Biljetter till konserterna på UKK släpps fredag 31 mars kl. 10.00 på ukk.se/uppsalakorfest och i biljettkassa, 018-727 90 00.

Biljetter till konserten i Uppsala domkyrka släpps vid ett senare tillfälle. Information publiceras på svenskakyrkan.se/uppsaladomkyrka inom kort.

Arrangörer

Uppsala körfest presenteras av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Svenska kyrkan Uppsala domkyrkoförsamling och med stöd av Världsklass Uppsala och Musikens Hus Vänner.

Har du frågor? Kontakta oss