Antikrundan valde UKK
SVT:s Antikrundan är en riktig långkörare, och ett av landets mest populära TV-program med i snitt 1,8 miljoner tittare. Allas blickar var med andra ord riktade mot UKK när turen kommit till Uppsala i augusti 2015.
– Vi visste ju ganska långt innan att Uppsala valts som en av turnéorterna, säger UKK:s projektledare Lollo. Det var besöksnäringens bolag Destination Uppsala som samarbetade med oss om det här, tillsammans med SVT:s produktionsbolag. Destinationsbolaget gick in med ett bidrag och hyrde lokalen, så det var ett arrangemang för staden. Det blev mycket press, mycket goodwill och en jäkla grej i stan!
I Sal D, konsert- och kongresshusets största eventlokal, byggdes det upp stationer för visning, bedömning, filmning, smink, förtäring och annat. Riggningen sköttes dagen innan av UKK:s personal tillsammans med ett 40-tal SVT-medarbetare. Tunga föremål hämtades upp hos sina ägare och transporterades till den tillfälliga TV-studion.
– Vi var ju här hela fredagen och jobbade, och det var rätt mycket dyrbara saker som skulle forslas hit, så alla var på spänn, berättar Lollo. ”Tänk om det händer något i natt”. Saker förvarades ju här. Så senare på fredagskvällen efter att jag hade gått hem så tog jag en liten promenad runt huset bara för att kolla läget – och då möttes både produktionsledaren Tomas, jag, och programledarna Anne och Pernilla här utanför, för då var de ute på precis samma sak! Vi blev alla fulla i skratt när vi sågs här utanför klockan elva på fredagskvällen och tittade så att allt var lugnt – och det var det ju. Vi hade ju rondering och sådär.
”Jag gick ut med paraplyer mot solen, för folk fick nästan dåndimpen”
Morgonen den 22:a augusti började hoppfulla Uppsalabor att samlas på Vaksala torg för att få arvegods och andra objekt värderade – några redan vid sextiden, trots att det inte skulle börja släppas in i lokalerna förrän klockan tolv.
-Vi var förstås oroliga för vädret, men det visade sig bli en helt fantastiskt solig dag! Och samtidigt så var det marknad här utanför på Vaksala torg, så det blev ju jättehärlig stämning och kö där. Mitt försäljningsbidrag var att jag gick ut med paraplyer mot solen, för folk fick nästan dåndimpen. Plus att vi flyttade ut ett fik utanför dörren, och glass. Det var inte planerat utan blev lite improviserat där. Vi bjöd också på kaffe till de första på morgonen.
Omkring 1000 personer dök upp för att medverka, och trots de utmaningar som funnits kring in- och utsläpp och slussning genom de olika stationerna i kombination med en stor TV-inspelning minns Lollo dagen som en västanfläkt. Klockan 18 avslutades inspelningarna, och klockan 21 var hela produktionen hoppackad och på väg till nästa ort.
– Det var en väldigt proffsig produktion. Det var lättjobbat. Det där kan skilja sig väldigt, men det här var ett rent nöje. De hade gjort det där förr om man säger så! De är ju också vana vid att kunna vara på väldigt enkla ställen, någon gammal lada eller så. De tyckte att de fick extremt bra service och uppbackning här, och att lokalen var så passande, ändamålsenlig. Plus att vi har den här ytan ut mot torget.
Den festliga stämningen höll i sig dagen ut, och det bjöds även på en rejäl överraskning: Ett illa omtyckt mässingsägg som en av de deltagandes mor vunnit i ett konstlotteri på 70-talet, och som hade fått följa med av en slump, visade sig vara ett unikt fynd signerat italienske Lucio Fontana – och värderades till en halv miljon kronor av Antikrundans expert som kallade det ”en världssensation”!