Orgelkonsert med Cameron Carpenter
En superbegåvad rockstjärna bakom orgeln!Ett rockstjärnefenomen bakom piporgeln är kanske det bästa sättet att sammanfatta den hejdlöst begåvade och högst okonventionelle organisten Cameron Carpenter, född 1981, som både hunnit skriva modern musikhistoria och ruskat om den traditionstunga klassiska världen rejält – och då inte bara genom sin punkinspirerade mohikanfrisyr.
Carpenters bakgrund för tankarna till berättelser om andra musikaliska underbarn; vid elva års ålder framförde han Bachs ”Das wohltemperierte Klavier” för första gången, antogs till det kända musikinternatet American Boy Choir School, innan han senare färdigställde sina första egna verk vid prestigefyllda Juilliard School i New York där han innehar två examina. Men redan på 2005 års ”Notes from the underground”, med omslagsbilder tagna i graffititäckta miljöer, anar vi en artist som skiljer sig markant från sina gelikar med förkärlek till populärkultur och gatuestetik.
Men framgångarna handlar förstås inte om yta. Carpenter hanterar orgelns klaviaturer i en flygande fart på ett sätt som få andra kan drömma om, och hans fotarbete vid pedalerna har liknats vid en professionell dansares. Hans virtuositet har fört honom till världens främsta scener såsom Royal Albert Hall och Lincoln Center, och förtjänat honom en Grammynominering – den första någonsin för en organist.
Spelskickligheten tar honom bortom originalverken, som ofta tillfogas nya dimensioner i Carpenters transkriptioner. Sammantaget med en omväxlande konsertrepertoar, som lika väl kan innehålla klassiska mästare som John Williams filmmusik till Indiana Jones, retar han puristerna och får andra att jubla.
-Jag omvärderar och pressar gränserna för vad som kan framföras på orgel – allt från Bach till Liszt till Leonard Cohen, säger Carpenter. Och om mitt sätt att spela Liszts Mefistovals på orgel skadar verket i dina öron så kan du inte ha så höga tankar om Liszt, som skulle ha skrivit något så ömtåligt.
En klar nackdel för en turnerande organist är att instrumentet nästan alltid förekommer i form av fasta installationer. Carpenter har brutit även denna begränsning med hjälp av en efter hans ritningar specialbyggd digital turnéorgel kallad ITO (International Touring Organ). Detta portabla 52-kanalssystem fulladdat med ljudvågor hämtade från Carpenters favoritorglar världen runt möjliggör konserten på UKK. Och kanske får vi räkna med att programbladet i (o)vanlig Carpentersk ordning fungerar mer som fingervisning av vad han kan tänkas känna för att spela än som ett manifest.
Program
Preludium och fuga D-dur för orgel BWV 532
Johann Sebastian Bach
In dulci jubilo ur Das Orgelbüchlein BWV 608
Johann Sebastian Bach
Fantasia och fuga g-moll för orgel BWV 542
Johann Sebastian Bach
Fransk svit nr 5 G-dur, version för orgel
Johann Sebastian Bach
Arrangemang: Cameron Carpenter
Passacaglia och fuga c-moll för orgel BWV 582
Johann Sebastian Bach
Ouvertyr från Candide
Leonard Bernstein
Arrangemang: Cameron Carpenter
Symfoni Nr. 2 “Romantic”
Howard Hansson
Arrangemang: Cameron Carpenter
- Datum & tid
- Längd
- Cirka 2 timmar
- Biljettpris
Ordinarie: 240 kr (inklusive serviceavgift)
- Övrigt
- Onumrerad placering
- Presenteras av
- Svenska kyrkan och Sensus
- Medverkande
- Cameron Carpenter
Upptäck något nytt

Uppsala Pride 2025

Lasse Kronér – I Taubes Fotspår

Jul & Kul med Babblarna 2025

Peptalk

Poste Restante – Begynnelsen

Uppsala Kammarorkester – Strålande sopran

Nötknäpparen med Classical Ukrainian Etoile Ballet

Al Pitcher – Tid för skratt

Orkesterabonnemang 2025/2026

Fairytale Of New York

Carl Stanley – ”Ursäkta min skånska”

Uppsala Kammarorkester – Ravel 150 år

Uppsala Danscenter 20 år – Time To Celebrate

The Tree Gees – legend of The Bee Gees

Vårkonsert – Uppsala Musikklasser Orkester 2025

Törnrosa med Classical Ukrainian Etoile Ballet

Piano Beyond Borders 2025

Andrew Strong performs The Commitments

Poste Restante – Masterclass
