Med anledning av den tragiska händelsen 2/11 på UKK
Här hittar du svar på frågor samt information om UKK:s arbete med anledning av den tragiska händelsen den 2 november.Denna sida uppdaterades 2021-11-10 kl. 15:45
Trygghet och lugn
I dialog med polis, experter inom psykiatri och trygghet i offentliga miljöer har vi tagit fram åtgärder för att vår publik och personal ska känna sig trygga och lugna efter den tragiska händelsen på UKK 2/11.
Vad var det som hände?
En äldre person tog sitt liv genom att ta sig över ett räcke på sjätte våningen. En person förolyckades i entrén på markplan till följd av fallet.
Våra tankar går till de anhöriga som drabbades i samband med händelsen. Vi förstår att det också kan ha varit en svår upplevelse för våra besökare.
Vad ska jag som besökare tänka på?
Vi ber er komma och inta era platser i salongen i god tid. Vi ber om ert tålamod med att biljettkontroller och serveringar sker på entréplan och att dessa kan ta något längre tid än vanligt. Vi har gott om personal på plats och det kommer att finnas många att fråga som hjälper er hitta rätt under ert besök.
Vad gör vi på UKK nu?
För att ni som besöker oss ska känna er trygga efter händelsen har vi tagit fram ett antal åtgärder. Trygghetsarbetet sker i dialog med polis och annan expertis.
- Ökad bemanning i form av publikvärdar och utökat stöd från vår vaktservice på samtliga våningsplan
- Våningsplan 3 och 6 kommer vara stängda när det inte är verksamhet i lokalerna där
- Servering av mat och dryck sker i huvudsak i restaurangen på entréplan
- Publikflödet innan och efter evenemang styrs via den inre rulltrappan
- Vi öppnar insläppet till salongerna tidigare
- Vår egen personal får krisstöd och stöttning efter det inträffade
Vad görs på längre sikt?
Fastighetsägaren (Uppsala arenor och fastigheter), UKK och extern expertis kommer att genomlysa byggnaden och utreda vilka åtgärder som ska göras på längre sikt. Det vi vet idag är att byggnaden uppfyller alla säkerhetskrav och byggtekniska krav. Efter en allvarlig händelse som denna kommer vi oavsett detta att utreda möjligheterna att utöka säkerheten ytterligare. Detta arbete kommer pågå under en tid framöver.
Var kan jag vända mig om jag har frågor?
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss via epost: info@ukk.se.
Var kan jag vända mig om jag mår dåligt?
Jourhavande präst – nås via 112
Jourhavande medmänniska 08 702 16 80
BRIS – barnens hjälptelefon 116 111
BRIS – vuxentelefon 077-150 50 50
SPES – Riksförbundet för suicidprevention och Efterlevandes stöd 020-18 18 00
Inställda och flyttade evenemang
I och med att UKK höll stängt 3-7 november påverkades evenemang som skulle ha ägt rum under perioden.
UKK återköper alla biljetter till Thank you for the music som skulle ha ägt rum 2 november. Biljettköpare är kontaktade via mejl och sms. Läs mer här.
Vi flyttar Scensommarbuskis, som skulle äga rum 3 november till 11 november, samma tid. Biljettköpare kontaktas via mejl och sms.
Vi flyttar Pernilla har Hybris, som skulle äga rum 6 november till 23 april 2022, samma tider. Biljettköpare kontaktas via mejl och sms.
Vi flyttar When We Were Kings, som skulle äga rum 7 november till 13 november, samma tid. Biljettköpare kontaktas via mejl och sms.