FrUKK – en ”hembygdsdräkt” för en karaktärsbyggnad
Kära UKK-besökare! Varmt välkommen att beskåda FrUKK - den första i vad vi hoppas blir en lång rad dräkter som speglar vår mångfacetterade och dynamiska verksamhet. FrUKK är signerad kostymdesignern Nils Harning.Kära UKK-besökare! Varmt välkommen att beskåda FrUKK 2019 – den första i vad vi hoppas blir en lång rad dräkter som speglar vår mångfacetterade och dynamiska verksamhet.
Upprinnelsen till denna nya företeelse skedde i samband med att kostymskaparen Nils Harning under Ingmar Bergman-året 2018 kurerade en utställning med kostymer ur Bergmans filmer och teateruppsättningar, speciellt anpassad för våra publika utrymmen på Uppsala Konsert & Kongress. Ur Svenska Filminstitutets och Kungliga Dramatiska Teatern respektive förråd tilläts vi låna kostymer vilka vi hängde upp i taket och ställde upp ovanpå våra entréer. Detta dels för att de kom bäst till sin fulla rätt på lite håll med lagom belysning, men också av praktiska skäl; de ömtåliga kostymerna skulle besparas beröring och vi kom samtidigt ifrån att nyttja golvytan, vilken är hårdvaluta i ett publikt hus som UKK där dagens konferensgäster trängs med kvällens konsertpublik. Utställningen valde vi helt enkelt att kalla ”Bergman i Taket”. Mest uppmärksamhet fick den legendariske kostymdesignern Charles Korolys storslagna krinolin ur Bergmans Dramatenuppsättning av Markisinnan de Sade som likt en gigantisk julgranskula i rött och lila omgiven av svart spets dinglade ner från gångbron på plan 5 över baren på plan 3, väl synlig från såväl Storgatan som Vaksala Torg.
I samma veva lät UKK sy upp nya arbetskläder till våra medarbetare, exempelvis förkläden till restaurangpersonalen, hattar till kockarna och näsdukar till hovmästarnas kavajfickor. Flera fina tygkassar blev det också. Och vi fick dessutom tyg över! Varför bara låta tygresterna ligga på ett lager och damma, tänkte jag. Varför inte istället passa på att skapa något nytt av tyget vars stilistiska mönster är inspirerat av husets fasad och arkitekt Henning Larsens kristalliska monoliter? I samtal med Nils Harning föddes idén om att med det UKK-mönstrade tyget som enda förutsättning låta honom tolka vår verksamhet i ett klädesplagg. En specialdesignad ”hembygdsdräkt” för vårt hus. Ett konstverk att beskåda snarare än ett plagg att bära – som flätar samman det arkitektoniska mästerverk till allkonsthus vi är, och visualiserar vårt breda utbud av musik, dans, performance, möten och events. Omöjligt uppdrag? Javisst! Men det är minst sagt en intressant utmaning att ge en intressant konstnär. Och likt Markisinnan de Sade före henne skall FrUKK som vore hon musikens musa Euterpe, från sin tongvande position i vår vackra ljusgård förundra och kanske förtrolla våra UKK-besökare. I vardags liksom till fest.
Och konceptet lever vidare. I diskussion med VD och konstnärlig ledare Lena Åberg Frisk bestämdes att vi bjuder in en ny kostymdesigner med samma uppdrag nästa år igen, och upprepar det igen och igen – så länge det finns tyg kvar på lager! Det är dock inte nödvändigt att FrUKK förblir en fru. Naturligtvis kan kreationen också bli en han, hon, hen, den eller det. Så länge vår gästande designer godtar premisserna är det allra mesta möjligt. Varje FrUKK kommer under ett års tid hänga för allmän beskådning på väl synlig plats i vårt vackra hus. Som en rad sladdsystrar till Upplandsdräkten kommer FrUKK förnya sig, föröka sig och med publikens förväntan födas till att bli en angelägenhet för alla Uppsalabor!
Daniel Sallmander
Producent Uppsala Konsert & Kongress
Min väg in till arbetet som kostymtecknare gick via operans förtrollande värld. Eller opera och opera- som sjuåring råkade jag se en operett på tv, Vita Hästen kan det nog ha varit. Det var en drömvärld helt i pastell; damernas klänningar var lika vida och överdekorerade som herrarnas uniformer var slimmade och fyllda med gnistrande grannlåt. I dag hade jag nog ryst lite åt det hela, men det födde ett intresse! Jag slukade allt vad klassisk musik hette, lyssnade i hörlurar och hittade på tjusiga miljöer där lika tjusiga och krusidulliga kostymer tog plats. Passade inte handlingen i stycket hittade jag på en egen historia. Jag ritade och klippte, gjorde dockor och deras teaterscener, helt utan att veta vad jag höll på med. Det var så roligt att jag aldrig slutat – och idag har jag utbildning, ganska lång arbetslivserfarenhet och får jag dessutom betalt för det!
När jag fick uppdraget att gestalta Uppsala Konsert & Kongress i en enda kostym med ett enda villkor – att jag måste använda tyget med UKKs logga på – var det som om den lille killen framför operetten på TV vaknade till liv på nytt. Nu är tillfället då jag absolut bara får tänka visuellt: ingen skådespelare eller mannekäng kommer att snava över för långa kjolar eller klaga på en för hårt snörd korsett! Jag kan gå ”all in” och göra allt som är roligt och överdrivet. Det är ett oerhört lustfyllt arbete, jag behöver inte ens tänka på den goda smaken! Jag kan pynta och rysha hur mycket jag vill! Idag handlar det inte så mycket om mode som att måla med de stora penseldragen, att textilt uttrycka allt vad det fantastiska UKK står för och innehåller. Ett hus fyllt av allt från violinkonserter till Nina Simone och David Bowie, från kulinariska konsertbuféer i kandelabersken till eleganta konferensluncher och sköna jazzhäng i väntan på att nästa buss hem ska komma.
Men hur ska man kunna representera allt detta i en enda klänning? Rent praktiskt får man tänka stort, tänker jag. Mycket yta. Där är det teatrala 1700-talsmodet lämpligt, det stämmer ju dessutom fint med många av verken som spelas på UKK. Och all musik vi idag spelar och lyssnar till inspireras av tidigare epoker! Till alla er som söker efter det äkta 1700-talet i dräkten jag skapat bör jag tillägga att det finns bättre ställen att söka på. Det är inte mycket som helt stämmer med någon period under århundradet. Däremot slog det mig att tyget med loggan på, skulle – med lite god vilja – kunna vara ett stiliserat 1700-talsmönster. Förutom de typiska blommönstren man känner igen är det påfallande många tyger som har riktigt enkla geometriska mönster. I Sverige var tryckta bomullstyger högsta mode under slutet av 1700-talet, så på så sätt stämmer materialet. Volymen på kjolen skapas med diverse underkjolar och ställningar, men för att det inte ska bli för tungt är en av underkjolarna sydd av bubbelplast. Klänningslivet är baserat på en korsett från 1770-talet, men med betydligt färre korsettskenor. För att intrycket av tyget inte skall se för ”grilligt” ut, har jag färgat in sektioner och flera av volangerna. Detta kanske är lite fusk- men bidrar till att min FrUKK förhoppningsvis inte ger ett alltför platt och tråkigt intryck!
Så titta och njut eller rys! Det här är min kärleksförklaring till UKK, Uppsalas hjärta.
Nils Harning
Kostymdesigner
Vernissage
Torsdagen den 19 september 2019 kl. 18.00 i samband med invigningen av Fashion with a view. Evenemanget i foajén är gratis. Vill du ha bubbel och snittar behöver du köpa entrébiljett till Fashion with a view. Köp biljett här.
- Datum & tid
-
19 september 2019 10:00
- Biljettpris
Fri entré
- Övrigt
- Vernissage Torsdagen den 19 september 2019 kl. 18.00 i samband med Fashion with a view.
- Presenteras av
- Uppsala Konsert & Kongress