Hoppa till huvudinnehållet
Torsdag 3 oktober 2024
17:00
Uppsala konstmuseum
  • Musik
  • Otherworldly

OTHERWORLDLY 2024: Thursday

Otherworldly smyginvigs med preview på Uppsala konstmuseum och Art Night med DJ, bar och ett specialcurerat konstprogram .

Med det storskaliga ljus- och ljudverk Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence nedkallas en högre intelligens på slottets borggård. Konstnären bakom är Peder Bjurman, festivalens initiativtagare som här samarbetar med uppsalabördiga musikern Jin Mustafa.

Interlude bjuder in till ordlös kommunikation och frågor om människans förmåga till samverkan. För kvällen DJ:ar också Jin Mustafa på museet.

Konst på olika våningsplan

På konstmuseet visas flera konstverk, insprängda på museets olika våningsplan. Bland annat två animatroniska skulpturer skapade av den uppmärksammade svensk-amerikanske Tobias Bradford, vars verk i sommar också ses i New York.

Hela programmet med konstnärer publiceras i augusti.

Uppsala konstmuseums webbplats

Medverkande konstnärer på Uppsala konstmuseum 3–5 oktober

  • Peder Bjurman & Jin Mustafa (SE) – Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence (2024) Visas på borggården utanför konstmuseet torsdag 3 oktober.
  • Tobias Bradford (SE) – Nosedive (2022)

Fler konstnärer, verk  och aktiviteter tillkommer.

Konstnärsbiografier och verksinformation


Peder Bjurman & Jin Mustafa (SE)  Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence (2024)

En serie kraftiga lampor riktade mot natthimlen skapar en vertikal och svindlande axel mot rymden och mot de stora frågorna. Publiken deltar aktivt i verket genom att kliva upp på en platta som styr ljud- och ljusimpulserna och de blir därmed en del att kommunikationen. Men frågan om intelligent liv i rymden ställs också till oss själva och vänds på så sätt upp och ner. Finns det förutsättningar för intelligent liv också härnere? Eller finns det andra sätt att kommunicera sinsemellan? Diagonalt, horisontellt, språklöst och över stora avstånd? Interlude är en rymdutsaga och ett melankoliskt musikverk i ett, en hybrid som skapar ett främmande språk. Som alla talar. En korsning av science fiction och naturlyrik, där Solaris möter sus från tallskogen. Verket visas på borggården framför Uppsala konstmuseum, på Vaksala torg och på flera platser i regionen, som en inledning till festivalen. Aliens, welcome!

Den internationellt verksamme konstnären och författaren Peder Bjurman har tidigare skapat flera stora installationer för festivalen, bland annat videoverket The Air Loom med Blixa Bargeld och Mark Holthusen 2022, AR-verket SLOW WALKER och fasadprojektionen All Eyes 2023. Han återkommer nu tillsammans med kompositören Jin Mustafa med en stor ljus- och ljudinstallation som visas i regionen och i Uppsala. Jin Mustafa medverkade också på invigningen av förra årets Otherworldly-festival.

Peder Bjurman har samarbetat med den kanadensiske regissören Robert Lepage i ett flertal uppsättningar, bland annat Far Side of the Moon, med musik av Laurie Anderson, samt regisserat succén Doktor Glas, som turnerat internationellt och spelats sedan 2006, då den hade premiär på Vasateatern i Stockholm. Hans senaste AR-installation SLOW WALKER visades nyligen på L.E.V.-festivalen i Gijón i Spanien, och kommer att visas i Melbourne och Madrid med flera städer under året.
pederbjurman.com

Jin Mustafa är DJ, kompositör och konstnär, född i Uppsala. Efter utbildning på Kungl. Konsthögskolan är hon baserad i Stockholm. Hennes arbete växlar mellan konstformerna – ofta i form av rörlig bild, objekt, ljud och musik. Hon intresserar sig för förhållandet mellan teknologi, föreställda platser och det kollektiva och personliga minnet. Verken har visats i Wien, Sverige och Danmark och hon spelar ofta på internationella festivaler.
instagram.com/jinmustafa

Projektet genomförs med stöd av Kulturrådet.

Tobias Bradford (SE)  Nosedive (2022)

Metall, mekatronik, uppstoppad fågel, fläkt

Svensk-amerikanske Tobias Bradfords egensinniga mekatroniska skulpturer rör sig hackigt och visar på något djupt mänskligt, en slags ofullkomlighet. I många av hans verk samspelar relativt enkel och egentillverkad mekanik med elektronik, och skapar en illusion av mänsklig rörelse. Bradford förvandlar till synes vardagliga ting till något rörande och ibland obehagligt, både bekant och främmande, som en blandning av bysnille och visionär hemmabyggare, med människan som främsta undersökningsobjekt och inspiration.

Tobias Bradford är utbildad vid Örebro Konstskola, Goldsmiths i London och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Bradford har tidigare ställt ut på Kristinehamns konstmuseum, Accelerator och Skövde konsthall samt på gallerier som Saskia Neuman Gallery i Stockholm, men också internationellt på The Design Museum i London, Company Gallery i New York och June Art Fair i Basel. 2021 tilldelades han Maria Bonnier Dahlins stipendium. Bradford finns representerad i samlingarna på Maria Bonnier Dahlins Stiftelse, Magasin 3 och Ståhl Collection samt i privata samlingar, i Sverige och internationellt. Hans första stora konsthallsutställning, ”Kall luft på öm hud”, visades på Örebro konsthall våren 2024.
tobiasbradford.com

Verket visas i samarbete med Saskia Neuman Gallery.

Läs mer om konsten på Otherworldly >

< Tillbaka till Otherworldly 2024

Datum & tid

3 oktober 2024 17:00

Biljettpris

Thursday: Free entrance (admission fee for certain activities may apply)

Full festival ticket: 695 kr
Full festival ticket (youth/student): 525 kr

Get Full festival ticket >

Övrigt
Fler konstnärer, verk och aktiviteter tillkommer.
Presenteras av
Uppsala konstmuseum och Uppsala Konsert & Kongress
Medverkande
Peder Bjurman, Jin Mustafa, Tobias Bradford, med flera

Information