Hoppa till huvudinnehållet
Lördag 23 september 2023
22:00
Sal D
  • Musik

Uppsala körfest 2023: Simultan Krippenspiel med Vokalharmonin och KammarensembleN

Upplev ett annorlunda julspel(!) signerat kompositören Pär Olofsson. En konstmusikalisk berättelse med humoristiska inslag som varvar instrument, röster, videoprojektioner, förinspelade ljud och dadaistiskt nonsens. Allt framfört av två av Sveriges främsta ensembler – med fri entré under Uppsala körfest!

– ”Simultan Krippenspiel – Jul enligt Dada” går emot allt vad tradition är och ska framföras på sommaren enligt dadaismens ”tvärtemot-regler”, säger UKK:s gästproducent Malena Ernman, som är initiativtagare till Uppsala körfest. Jag är otroligt glad över att få vara med och presentera ett verk som verkligen är något utöver det vanliga här på UKK. Missa inte detta!

Med stöd av vår vänförening Musikens Hus Vänner har vi möjlighet att presentera framförandet som en del av Uppsala körfest – och en osedvanlig tidig julkonsert! Efter lördagens festkonsert med The King’s Singers och The Real Group öppnar vi UKK:s restaurang och bjuder in publik och körsångare att höra detta speciella verk – helt gratis!

– Galet roligt, häpnadsväckande skickligt, hjärtskärande vackert! Jag snubblade in på denna konsert av en händelse och blev alldeles hänförd, fortsätter Malena Ernman. Jag hade aldrig hört nåt liknande och blev tagen på sängen.

Om verket

Simultan Krippenspiel – Jul enligt DADA är inte ett dadaistiskt verk. Det rör sig i gränslandet mellan meningslöshet och förklaring. Musiken väljer att ibland ge mening åt nonsensreplikerna, ibland låta dem vara obegripliga. Centralgestalter är Josef och Maria och berättaren av evangeliet. Kören skapar den märkliga klangvärld som impliceras av Hugo Balls text. Elektroniken och slagverket ger möjlighet att expandera klangpaletten och att arbeta med bruitistiska element (att använda ickemusikaliska ljud). Bastuban och stråkinstrumenten används både konventionellt och experimentellt och får stå som ett par extra, icke namngivna rollfigurer i dramat.

Medverkande

KammarensembleN

KammarensembleN är en av Sveriges mest etablerade och respekterade ensembler inom samtidsmusikscenen. Ensemblen bildades 1984 och har ägnat sig åt att främja musik av svenska och internationella moderna klassiska kompositörer.

Vokalharmonin

Vokalharmonin grundades 2004, som en ensemble specialiserad på tolkning av tidig och samtida vokalmusik. Fredrik Malmberg har varit konstnärlig ledare från starten. Ensemblens främsta intresse ligger i att utforska nya ljud och sångtekniker, vilket har lett till ett nära samarbete med flera av Sveriges ledande kompositörer.

Om DADA och Hugo Ball

Den tyske författaren och skådespelaren Hugo Ball (1886–1927) kom till Zürich i frivillig exil 1915, desillusionerad efter Tysklands invasion av Belgien. I början av 1916 startade han där ”Cabaret Voltaire” tillsammans med sin blivande fru, kabaretsångerskan Emmy Hennings. Kabarén lockade till sig avantgardister som Hans Arp, Marcel Janco, Marietta di Monaco och Tristan Tzara. Programmet på kabarén präglades av det brutala krig som omgärdade Schweiz och uppträdandena var skräniga, experimentella och ofta provocerande. Publiken stormade scenen vid fler än ett tillfälle. Den 28 juli 1916 läste Hugo Ball upp det dadaistiska manifestet på Cabaret Voltaires scen, och en ny -ism var född. Dada var en typ av proto-modernism men också en skarp protest mot det politiska och sociala världsläget. Zürich-dadaisterna arbetade mycket med så kallade ljud-dikter, dikter skrivna med nonsens-ord samt bruitistisk musik, musik skapat av ”verkliga” ljud (fläktar, klockor, radioapparater, flygplan).

På försommaren 1916, alltså innan manifestationen av dada, hölls en ”Grand Soirée” på Cabaret Voltaire. På programmet stod ett julspel(!): ”Simultan Krippenspiel – Concert Bruitiste”. Verkets manus var uppdelat på två sidor. Den ena sidan innehöll den traditionella julberättelsen enligt evangelisten Lukas. På motsvarande sida återfanns de välbekanta rollfigurerna – Josef, Maria, Ängeln, herdarna med flera – som alla försetts med nonsensrepliker. Ljud- och ljuseffekter var onomatopoetiskt utskrivna i manus och utfördes av aktörerna med hjälp av rösten och diverse tillhyggen. Det är denna överlagring av olika förlopp – det traditionella julevangeliet och det nyskrivna bruitistiska ljudpoemet – som Ball syftar på när han kategoriserar verket som ett simultant julspel.

Datum & tid

23 september 2023 22:00

Längd
Cirka 1 timme
Biljettpris

Fri entré

Övrigt
Del av Uppsala körfest
Presenteras av
Uppsala Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner
Medverkande
Vokalharmonin och KammarensembleN under ledning av Fredrik Malmberg

Information