Hoppa till huvudinnehållet
Lördag 5 oktober 2024
15:00
Uppsala Konsert & Kongress och Vaksala torg
  • Musik
  • Otherworldly

OTHERWORLDLY 2024: Saturday

Caterina Barbieri & Space Afrika present LAST TRACK w/ MFO • Erik Enocksson • El Perro Del Mar • Ben Frost • Kollaps • Pharmakon • fuse* • Katarina Löfström • Peder Bjurman & Jin Mustafa • Jaime Reyes • Eliska Kovacikova • Nils Fridén • Annie Tådne

Otherworldly presenterar flera ledande artister på den internationella scenen för elektronisk musik!

Att lyssna på den italienska Caterina Barbieri, som började sin karriär i Stockholm efter studier på legendariska Elektronmusikstudion, beskrivs som att resa i ljusets hastighet och i slowmotion – samtidigt. När hon möter brittiska duon Space Afrika, med rötter i svettig klubbmusik, skapas helt nya ljudlandskap som knyter samman kropp och maskin. Australiensaren Ben Frost har gjort stora avtryck inom filmmusik, opera och ljudkonst. Nu kommer han med musiken från efterlängade albumet Scope Neglect, som hyllas som ett av hans bästa.

Kvinnliga noisefenomenet Pharmakon från New York är en viktig förnyare i en extremt mansdominerad genre och känd för sina kompromisslösa liveframträdanden. Kollaps från Australien spelar primitiv industri för ”outsiders och vanartade”. Dessutom kommer El Perro Del Mar – en våra mest särpräglade popartister – och Erik Enocksson, som med små medel skapade stor musik till filmer som Farväl Falkenberg.

Festivalkonsten visas hela kvällen i huset och på Vaksala torg med verk av fuse*, Peder Bjurman & Jin Mustafa, Jaime Reyes, Eliska Kovacikova , Nils Fridén och Annie Tådne.

Läs mer om konsten på Otherworldly >

Kvällens artister


Caterina Barbieri (IT) & Space Afrika (UK) present LAST TRACK w/ MFO

I projektet LAST TRACK paras den italienska stjärnkompositören Caterina Barbieris omvälvande tonkonst med Manchesterduon Space Afrikas metodiska utforskande av ljudens olika skiktningar. Musiken framfördes första gången som ett beställningsverk på legendariska Berlinfestivalen Atonal hösten 2023. De båda akterna är var för sig kända för att skapa mäktiga och utomvärldsliga liveupplevelser, och med LAST TRACK öppnar de dörren till nya ljudlandskap, där Barbieris svindlande analogsyntsminimalism knyts samman med det mer köttsliga och organiska uttrycket från Space Afrika, rotat i den brittiska klubbmusiken.
caterinabarbieri.com
bit.ly/m/space-afrika

MFO är baserad i Berlin och verksam inom ljus, video och scenografi, bland annat med festivalerna Atonal och Unsound.
mfoptik.de

Erik Enocksson (SE)

Under de senaste tjugo åren har kompositören Erik Enocksson etablerat sig som en av de viktigaste rösterna inom samtida nordisk filmmusik. Hyllade filmer som Farväl Falkenberg och Man tänker sitt ackompanjeras av hans vackra ljudspår; personliga kompositioner som söker sig in hos lyssnaren med små musikaliska medel och sparsmakade arrangemang. Enockssons musik rör sig sömlöst mellan det distinkt melodiska och suggestiva stämningar och klanger. Hans filmmusik har fått förlängt liv genom flera nyutgåvor på prestigefyllda undergroundetiketter som Posh Isolation, Release the Bats och Kning Disk. Under senare år har Enocksson också dykt upp på scen tillsammans med artister som Kali Malone och i projektet Body Sculptures med bland andra Puce Mary, som spelade på Otherworldly 2022.
erikenocksson.com

El Perro del Mar (SE)

I snart tjugo års tid har El Perro del Mar varit en av svensk popmusiks mest särpräglade artister. Distinkt i uttrycket samtidigt som man sällan riktigt vet vad man har att vänta från henne. Ända sedan hon slog igenom förknippar vi El Perro del Mar med en grace hon aldrig gör avkall på, om än alltid med en ständig öppenhet för nya idéer och impulser. Om man följer hennes diskografi från 2005 års debutalbum och framåt märker man snart hur en röd tråd av integritet, värdighet och omisskännlig melankoli löper igenom produktionen och i sig bildar en helhetsvision. Med nya albumet Big Anonymous (City Slang, 2024) bygger hon vidare från detta fundament. Skivan, som tar avstamp i ett performanceverk hon gjorde på Dramaten 2019, är ett sorgespel där hon talar med de döda men längs vägen utvecklar sig musiken lika mycket till ett omfamnande av livet.
elperrodelmar.com

Ben Frost (AU)

Ben Frosts musik och ljudkonst bygger på kontraster. Med influenser från såväl klassisk minimalism som punk och metal skapar den Islandsbaserade australiensaren pulserande landskap som långsamt växer från intet till enorma, hotfulla ljudformer. Frost komponerar, producerar och arbetar över flera fält, och han har gjort avtryck inom såväl film och tv som opera, samtida dans och ljudkonst. Han har skrivit flera uppmärksammade soundtrack till filmer och tv-serier och hans operaverk har spelats på Royal Opera House i London och Staatsoper i Hannover; framgångar som har befäst honom som en centralgestalt inom samtida musik och scenkonst. Nyligen släppte Frost Scope Neglect (Mute), det första studioalbumet på sex år, och han är också aktuell med flera ljudkonstverk och installationer på konstmuseer och gallerier runt om i USA.
ethermachines.com

Kollaps (AU)

Primitiv noise för ”outsiders och vanartade”, så beskriver den australiensiska trion Kollaps sin musik. Bandets urtidssound skapas av metallskrot, råplast och stålplåtar som blandas med avgrundsdjup bas, tunga trummor och ödesmättad sång. Det, bokstavligt, industriella är inte en gimmick eller en tom gest, utan gruppens redskap för att kritisera det postmoderna samhälle de tvingas leva i.
instagram.com/kollapsmusic

Pharmakon (US)

Margret Chardiet är en interdisciplinär ljudkonstnär och musiker född och baserad i New York City, där hon växte upp mitt i stadens undergroundscen bland musiker och konstnärer i subkulturernas ytterkanter. I stället för studier valde hon som 16-åring att satsa på sitt experimentella alter ego Pharmakon, som kommit att bli en viktig förnyare i den extremt mansdominerade noise-genren. Pharmakon är ett projekt, en process och ett konstnärligt väsen i ständig förändring, som speglar Margrets egen personliga utveckling och hennes autodidakta musikfilosofi. Hennes katalog och hennes kompromisslösa liveframträdanden är en hyllning till det vilda och fysiska, och en protest mot ett samhälle som avvisar det som inte låter sig kontrolleras eller exploateras. Chardiet använder elektronik, synthar och sina egna plågade skrik som verktyg för att förkroppsliga sitt inre och föra det vidare till publiken, där ljud och klangfärg visar hennes temperament, som en otämjelig biorytm.
swampbooking.com/pharmakon

Fler artister tillkommer.

< Tillbaka till Otherworldly 2024

Datum & tid

5 oktober 2024 15:00

Biljettpris

Saturday: 595 SEK
Saturday (youth/student): 445 SEK
Full festival ticket: 695 SEK
Full festival ticket (youth/student): 525 SEK

Övrigt
Åldersgräns: 18 år
Presenteras av
Uppsala Konsert & Kongress och Uppsala konstmuseum
Medverkande
Caterina Barbieri & Space Afrika present LAST TRACK w/ MFO, Erik Enocksson, El Perro Del Mar, Ben Frost, Kollaps, Pharmakon, fuse*, Katarina Löfström, Peder Bjurman & Jin Mustafa, Jaime Reyes, Eliska Kovacikova, Nils Fridén, Annie Tådne

Information