Hoppa till huvudinnehållet
Söndag 20 oktober 2019
16:00
UKK - Sal B | Musik i Uppland
  • Musik

Tystnad – Uppsala Kammarsolister

För varje kompositör i programmet har tystnaden en betydelse på olika sätt. Ann Lagerström, författare, journalist, föreläsare och existentiell vägledare reflekterar över temat.

Program
Anton Webern: Stråkkvartett op 5
Pēteris Vasks: Stråkkvartett nr 3
Sally Beamish: Stråkkvintett ”Epilogue”
Ingvar Lidholm: Musik för stråkar
John Cage: 4’33

I tystnaden hör vi vår omgivning. Kan alla ljud vara musik? Vi hör kompositörer som utmanar sin samtid att omdefiniera musik.

En kort presentation av kompositörerna
I flera av Pēteris Vasks kompositioner stiger musiken fram ur tystnaden och landar i ett kraftfullt uttryck för att sedan åter ge plats till tystnad. Hans mångsidiga känslouttryck, vackra och andaktsfulla kompositioner har gjort honom till en av dagens främsta europeiska tonsättare.

Den amerikanska kompositören och ljudkonstnären John Cage (1912-1992) är välkänd för sina många experiment kring ljud i sina kompositioner. Att upptäcka outforskade ljud blev hans renommé, allt han hörde kunde vara musik. 4’33 utmanade definitionen – musik.

Sally Beamish född i London är kompositör av kammar-, vokal- och orkestermusik. Hon är en av Storbritanniens ledande tonsättare i sin generation och hon spelas över hela världen. Epilouge beställdes av Uppsala Kammarsolister och uruppfördes 2011. Idén till Epilouge är avslutningen på ett kväkarmöte. Det är en tyst sammankomst, en chans att samla tankar och en gemensam kontemplation. Stycket börjar med gemensam tyst andning…

Anton Weberns Fem satser för stråkkvartett, op. 5 från 1909 hör till hans period i atonal musik. Vi hör rikt varierade klangfärger och plötsliga komplicerade rytmer. Det är musik med stora kontraster. Atonal musik växte fram i början av 1900-talet, det gav kompositören en frihet att skriva musik som inte strängt underordnar sig traditionella genreregler.

Ingvar Lidholm var en av Sveriges mest framstående och framträdande modernister. Han var en central profil i den så kallade Måndagsgruppen och hade stort inflytande på det svenska musiklivet. Lidholms Musik för stråkar från 1952 är rytmisk, både lockande och raffinerad, ibland nästan rockig. Men också klangligt explosiv och stundtals nervkittlande dramatisk.

Reflektioner
För varje kompositör i programmet har tystnaden en betydelse på olika sätt. Ann Lagerström, författare, journalist, föreläsare och existentiell vägledare reflekterar över temat.

Uppsala Kammarsolister
En av landets främsta stråkensembler, Uppsala Kammarsolister, består av Klara Hellgren, violin, Bernt Lysell, violin, Ylva-Li Zilliacus, viola, Per Nyström, cello och Nils-Erik Sparf, violin. Ensemblens repertoar sträcker sig från barock till nutida musik och ensemblen hyllas ofta, inte minst internationellt, för sina fantasifulla och personliga tolkningar.

Varje spelår utarbetar de omsorgsfullt en kammarmusikserie som ofta besöks av välkända gäster. Det är en serie som Uppsalapubliken uppskattar och gärna återvänder till, år efter år. Serien dubbleras på Konstakademien i Stockholm i samarrangemang med Konstakademien.

Uppsala Kammarsolister är en av Musik i Upplands tre ensembler. Ensemblen utgör också stommen i Uppsala Kammarorkesters stråksektion.

Denna konsert är nr 2 av 6 i Musik i Upplands Kammarmusikserie.

Datum & tid

20 oktober 2019 16:00

Längd
Cirka 2 timmar
Biljettpris

Ordinarie: 215 kr (inklusive serviceavgift)

Arrangör
Musik i Uppland
Medverkande
Uppsala Kammarsolister, Reflektioner: Ann Lagerström

Information